Dwudziestolecie międzywojenne przyniosło kolejną zmianę stylu malarskim Józefa Pankiewicza. Stopniowo zrezygnował on z czystego, intensywnego, dekoracyjnego koloru na rzecz malarstwa walorowego, będącego obiektywną wizją rzeczywistości.
Ewolucję twórczości malarza znakomicie ilustrują trzy martwe natury. Martwa natura z ananasem (1923) to intensywne jasne, kolory, barwna płaszczyzna dekoracyjna. Późniejsza martwa natura z zielonym dzbanem (1929) zdradza zainteresowanie warsztatem mistrzów holenderskich XVII wieku. Owoce w koszyku (1938) to kwintesencja malarskiej doskonałości. Częstym tematem powojennych prac malarza są „pejzaże z puszystymi koronami drzew” okolic Sanary-sur-Mer, Cassis i La Ciotat.
Józef Pankiewicz zmarł 4 lipca 1940 w La Ciotat. Jego symboliczny grób znajduje się na Cmentarzu Powązkowskim.
O twórczości Józefa Pankiewicza rozmawiają historyk sztuki Wiesław Banach, twórca Galerii im. Marii i Franciszka Prochasków i redaktor Adam Głaczyński.
Tekst: wikipedia.pl, fot. M. Maśniak