Rower to coraz popularniejszy środek transportu w wielu regionach Polski, nie tylko rekreacyjny, ale i codzienny. Jednak nie wszędzie system rowerów miejskich się utrzymał. Mimo rozbudowanej infrastruktury rowerowej, Rzeszów już drugi rok z rzędu nie oferuje miejskich jednośladów do wypożyczenia.
Z każdym rokiem coraz mniejsze zainteresowanie
Rzeszów był jednym z pierwszych miast w Polsce, które uruchomiło system roweru publicznego. Stało się to w 2010 roku. Jednak od 2023 roku ratusz nie ogłasza przetargu na jego obsługę. Jak tłumaczy Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa, z roku na rok malało zainteresowanie miejską wypożyczalnią.
Kolejne lata pokazywały, że miejska wypożyczalnia nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Nie dlatego, że w Rzeszowie ludzie nie jeżdżą na rowerach, ale na rynku pojawiły się firmy, które oprócz rowerów miały hulajnogi i skutery
– wyjaśnia Artur Gernand.
Rower alternatywą dla samochodu
W stolicy Podkarpacia dostępnych jest 219 kilometrów tras rowerowych i pasów dla jednośladów, co wciąż zachęca mieszkańców do poruszania się rowerem, zwłaszcza że w miejskiej polityce transportowej jednoślad traktowany jest jako realna alternatywa dla samochodu.
Systemy rowerów publicznych rozwijają się dynamicznie w innych częściach Polski, jak na przykład Metrorower w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy LajkBike w Krakowie. Tymczasem na Podkarpaciu temat roweru miejskiego wciąż pozostaje otwarty, bez jednoznacznej decyzji o jego powrocie.
PAP