Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego zatrzymała trzech mężczyzn, którzy przygotowywali zamach terrorystyczny. Dwaj zostali tymczasowo aresztowani, wobec trzeciego zastosowano środki zapobiegawcze o charakterze wolnościowym.
Jak poinformował rzecznik ministra spraw wewnętrznych Jacek Dobrzyński, funkcjonariusze Delegatury ABW w Olsztynie zatrzymali 19-letniego mężczyznę, podejrzanego o planowanie czynu o charakterze terrorystycznym. Wcześniej zatrzymano dwóch jego rówieśników. Wszyscy usłyszeli zarzuty w śledztwie, nadzorowanym przez Prokuraturę Okręgową w Olsztynie.
Prokuratorzy ustalili, że podejrzani zbierali w Internecie informacje z zakresu obsługi broni palnej, postaw strzeleckich oraz prowadzenia działań bojowych w terenie otwartym i pomieszczeniach zamkniętych. Uczęszczali na strzelnice i prowadzili treningi o charakterze militarno-taktycznym. Ustalono, że mężczyźni gromadzili środki o właściwościach pirotechnicznych oraz instrukcje, dotyczące konstruowania układów wybuchowych.
Podejrzani czerpali inspirację z działalności masowych zabójców, takich jak Anders Breivik, Brenton Tarrant czy Timothy McVeigh. Byli zafascynowani ich ideologią, analizowali sposób przeprowadzenia przez nich zamachów i popełnione błędy. Pobierane przez nich treści wpływały na kształtowanie u nich skrajnie radykalnych postaw moralnych – napisał Jacek Dobrzyński na platformie X.
Podejrzanym przedstawiono między innymi zarzuty popełnienia przestępstw z artykułu 168 Kodeksu karnego w związku z artykułem 163 oraz artykułem 255a. Dwaj mężczyźni zostali tymczasowo aresztowani, natomiast wobec trzeciego Sąd Rejonowy w Olsztynie zastosował środki zapobiegawcze o charakterze wolnościowym. Sprawa ma charakter rozwojowy.
Olsztyński ratusz zapowiada weryfikację procedur bezpieczeństwa we wszystkich szkołach w mieście, bowiem według ABW i prokuratury nastolatkowie mieli przygotowywać zamachy terrorystyczne, m.in. na szkołę lub szkoły w Olsztynie. Patryk Pulikowski z Urzędu Miasta Olsztyna zapewnia, że miasto zwróci większą uwagę na bezpieczeństwo w szkołach.
IAR