Przyjmowanie witaminy D zwiększa skuteczność chemioterapii w leczeniu raka piersi • Zdrowie • Polskie Radio Rzeszów
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Najnowsze wiadomości
ZOBACZ WSZYSTKIE
Teraz na antenie
Ładowanie...
ZGŁOŚ TEMAT
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Zdrowie > Przyjmowanie witaminy D zwiększa skuteczność chemioterapii w leczeniu raka piersi

Przyjmowanie witaminy D zwiększa skuteczność chemioterapii w leczeniu raka piersi

Dorota WilkDorota Wilk
17 czerwca 2025 - 13:07
Zdrowie
Czas czytania: 3 min.
A A
Przyjmowanie witaminy D zwiększa skuteczność chemioterapii w leczeniu raka piersi

Fot. pixabay.com

Udostępnij na FacebookUdostępnij na XWyślij na WhatsApp

Zażywanie suplementów z witaminą D może zwiększyć skuteczność chemioterapii w leczeniu kobiet z rakiem piersi – wynika z brazylijskiego badania, które publikuje czasopismo „Nutrition and Cancer”.

Naukowcy z Facultad de Medicina de Botucatu Universidade Estadual Paulista „Júlio de Mesquita Filho” w Sao Paulo w Brazylii doszli do takich wniosków po przebadaniu 80 kobiet z rakiem piersi, po 45. roku życia. Zakwalifikowano je do tzw. chemioterapii neoadjuwantowej, która polega na podawaniu leków cytotoksycznych przed operacją wycięcia guza, co ma zwiększyć skuteczność leczenia.

Badania potwierdziły wycofanie się choroby

Przed rozpoczęciem chemioterapii podzielono je na dwie grupy: 40 z nich zażywała codziennie 2 tys. jednostek międzynarodowych (200 IU) witaminy D, podczas gdy pozostałe 40 otrzymywało placebo. Po sześciu miesiącach stosowania chemioterapii okazało się, że w grupie stosującej jednocześnie suplementację witaminą D choroba wycofała się u 43 proc. kobiet, podczas gdy w grupie stosującej placebo odsetek ten wynosił 24 proc.

„Nawet w takiej małej grupie pacjentek mogliśmy zaobserwować znaczne różnice w odpowiedzi na chemioterapię. W dodatku dawkowanie witaminy D zastosowane w badaniu jest poniżej docelowej dawki stosowanej w celu skorygowania niedoborów tej witaminy – zazwyczaj 50 tys. IU tygodniowo” – skomentował jeden ze współautorów pracy Eduardo Carvalho-Pessoa.

Witamin D – dostępna i niedroga

Większość uczestniczek badania miała stwierdzony silny niedobór witaminy D w organizmie – mniej niż 20 nanogramów na 1 ml krwi (w niektórych laboratoriach 50 nmol/l). Za optymalny uznaje się poziom równy lub wyższy niż 30 ng/ml do 50 ng/ml.

Jak wyjaśnił Carvalho-Pessoa, w trakcie suplementacji poziom wit. D we krwi pacjentek systematycznie wzrastał. „Witamina D jest łatwo dostępną i niedrogą opcją w porównaniu z innymi lekami stosowanymi do poprawy skuteczności chemioterapii” – ocenił specjalista. W jego ocenie wyniki najnowszego badania są zachęcające i uzasadniają planowanie dalszych badań w większej grupie pacjentek.

Odpowiada za funkcjonowanie narządów

Witamina D jest związkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania wielu narządów i układów naszego organizmu, w tym układu odporności. Głównym jej źródłem jest skóra, która produkuje witaminę D w odpowiedzi na ekspozycję na promienie słoneczne. Do produktów żywnościowych, które mogą dostarczać wit. D, zalicza się przede wszystkim tłuste ryby morskie, ale też jaja czy grzyby. Dieta pokrywa jednak tylko niewielką część zapotrzebowania na ten związek.

Wskazane są kąpiele słoneczne

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami (Aktualne zalecenia w Polsce dotyczące suplementacji witaminy D; Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu 2023 r.) dorosłym w wieku 19-75 lat rekomenduje się przyjmowanie 1000-2000 IU witaminy D dziennie. Autorzy rekomendacji zwracają uwagę, że kąpiele słoneczne przez 15–30 min dziennie z niezakrytymi przedramionami i nogami w godzinach od 10.00 do 15.00 od początku maja do końca września mogą być wystarczające, ale dodatkowa suplementacja w tej dawce jest rekomendowana i bezpieczna.

Nadmiar witaminy D może prowadzić do hiperkalcemii, tj. zbyt wysokiego poziomu wapnia w organizmie. Może to powodować takie objawy, jak nudności i wymioty, osłabienie, bóle kości, zaparcia, problemy z pamięcią, a nawet stanami padaczkowymi opornymi na leczenie. (PAP)

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News!
Tagi: zdrowiesłońcerak piersiwitamina Dsuplementacja

Zobacz także

Profilaktyka raka jelita grubego na Podkarpaciu. NFZ zachęca do badań
Wiadomości

ZDJĘCIA Bezpłatne badania profilaktyczne dla mieszkańców Rzeszowa

12.06.2026
Polskie Smyki Dzieciom z Afryki: zobacz, jaki jest bilans siódmej edycji akcji
Wiadomości

ZDJĘCIA Polskie Smyki Dzieciom z Afryki: zobacz, jaki jest bilans siódmej edycji akcji

10.06.2026
Bezpłatny program dla pacjentów dializowanych w Rzeszowie
Wiadomości

Bezpłatny program dla pacjentów dializowanych w Rzeszowie

10.06.2026
  • Najnowsze
  • Popularne

Najnowsze

Ciężarówka zmiażdżyła auto nauki jazdy; jedna osoba zginęła

Zderzenie trzech samochodów w Krzemienicy. Sześć osób pod opieką lekarzy

6 godzin temu

Gmina Czudec z pozwoleniem na odstraszanie niedźwiedzi

7 godzin temu

Święto 18. Brygady Artylerii w Nowej Dębie. Jednostka otrzymała sztandar

7 godzin temu

Posprzątali groby powstańców styczniowych w Przemyślu

8 godzin temu

Dzieci z Tęczowego Domku w Rzeszowie ostrzegły sąsiadów przed pożarem

9 godzin temu

Kolizje na podkarpackich drogach. Trwają utrudnienia

10 godzin temu

Popularne

Zderzenie trzech samochodów w Krzemienicy. Sześć osób pod opieką lekarzy - Polskie Radio Rzeszów

Zderzenie trzech samochodów w Krzemienicy. Sześć osób pod opieką lekarzy

12/06/2026

[AKTUALIZACJA] Makabryczne odkrycie w Lutoryżu. Ludzkie szczątki na budowie domów jednorodzinnych

12/06/2026

Emmanuel Macron z wizytą w Sędziszowie Małopolskim?

12/06/2026

Mniej pasażerów na lotnisku w podrzeszowskiej Jasionce

11/06/2026

Rzeszów przygotowuje się do XX Światowego Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych

10/06/2026

Sanepid skontrolował lokale na Podkarpaciu. 49 osób ukaranych mandatami

11/06/2026

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia?
Daj nam znać!

17 222 22 22 antena@radio.rzeszow.pl Otwórz formularz
Rozmowy o nauce
Na ludową nutę
W cyfrowym świecie

MASZ TEMAT DO PORUSZENIA?

Zadzwoń: tel. +48 17 222 22 22

Napisz: antena@radio.rzeszow.pl

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kontakt
Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Polityka prywatności

LOKALNIE

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

RADIO

Częstotliwości
Strefa audio
Zobacz co graliśmy
Koncerty
Wydarzenia

PARTNERZY: Audytorium17

Copyright © 2026Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacj. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Więcej informacji na temat plików cookie, których używamy, oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w ustawieniach.

  • WIADOMOŚCI
  • MUZYKA
    • WIADOMOŚCI MUZYCZNE
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • PLEBISCYT KAPEL LUDOWYCH
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności