W środę rano (10.12) potężna tarcza drążąca „Karpatka” przebije się przez wzgórze Grochowiczna w Babicy. To kluczowy etap budowy tunelu na ekspresowej S19.
W tym artykule
Ponad dwa kilometry wydrążonego tunelu
Tarcza Karpatka wierci tunel od lipca 2024 roku. Urządzenie ma ponad 100 metrów długości i 15 metrów średnicy. Jutrzejsze przebicie pod Babicą będzie symbolicznym zakończeniem pierwszej nitki tunelu, który docelowo będzie miał ponad 2 kilometry.
Trudne warunki geologiczne opóźniły prace
Jak podaje wykonawca, zadanie okazało się trudniejsze niż zakładano. Na trasie występują skomplikowane warstwy geologiczne oraz gaz ziemny, co wymusiło wyposażenie Karpatki w dodatkowe zabezpieczenia i spowolniło postęp drążenia.
Tunel w ciągu S19 musi powstać w dwóch równoległych nitkach – osobno dla każdej jezdni. Po zakończeniu pierwszego przebicia tarczę TBM czeka kilkumiesięczna operacja obracania i przygotowywania do ponownego rozpoczęcia wiercenia w przeciwnym kierunku.
Opóźnienia na odcinku Rzeszów–Babica
Budowę dziesięciokilometrowego odcinka S19 z tunelem rozpoczęto w kwietniu 2022 roku. Wówczas planowano, że droga będzie gotowa w 2026 roku. Dziś wiadomo, że termin oddania przesunie się co najmniej o dwa lata.
Transmisja na żywo
Moment przebicia tarczy przez wzgórze będzie transmitowany w Internecie. Planowany początek transmisji o godz. 9.
![[TRANSMISJA NA ŻYWO] Karpatka przebija wzgórze w Babicy. Koniec drążenia pierwszej nitki tunelu 1 - Polskie Radio Rzeszów [TRANSMISJA NA ŻYWO] Karpatka przebija wzgórze w Babicy. Koniec drążenia pierwszej nitki tunelu](https://radio.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2025/12/tarcza-maszyny-tbm-karpatka-s19-rzeszow-poludniebabica-1-750x395.jpg)








