czwartek, 10 lipca 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Wiadomości > 90 lat temu urodził się wybitny reżyser teatralny Jerzy Grotowski

90 lat temu urodził się wybitny reżyser teatralny Jerzy Grotowski

11 sierpnia 2023 - 08:34
- Wiadomości
Czas czytania: 5 min.
A A
90 lat temu urodził się wybitny reżyser teatralny Jerzy Grotowski
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na EmailUdostępnij na WhatsApp

90 lat temu, 11 sierpnia 1933 r., urodził się Jerzy Grotowski, reżyser, jeden z największych reformatorów teatru w XX wieku, współzałożyciel wrocławskiego, eksperymentalnego Teatru Laboratorium i twórca koncepcji „teatru ubogiego”. „Sztuka jest pewnym rodzajem pragnienia, próbą przejścia poprzez mur” – mawiał.

„W naszej praktyce zrezygnowaliśmy nawet ze sceny i widowni; niezbędna okazała się po prostu pusta sala, w której od nowa dla każdej premiery lokuje się miejsca dla aktorów i widzów. Wówczas możliwe są relacje rozmaitego typu. Aktorzy mogą działać w miejscach i przejściach rozrzuconych między widzami niby ich emanacja, jakby koryfeusze zbiorowości, bezpośrednio kontaktujący się z nią i poprzez swoje działania narzucający jej sytuację w dramacie” – pisał Grotowski w 1965 r. w swoim manifeście „Ku teatrowi ubogiemu”. Autor koncepcji teatru ubogiego uchodzi dzisiaj za jednego z największych reformatorów aktorstwa.

Urodził się 11 sierpnia 1933 r. w Rzeszowie. Wraz z wybuchem wojny w 1939 r. rodzina Grotowskich musiała się rozdzielić. Jerzy wraz z matką i rodzeństwem trafili do rodziny w Rzeszowie, by później w 1940 r. przenieść się do podrzeszowskiej wsi Nienadówka. Ojciec zaś przez Węgry przedostał się do Wielkiej Brytanii, by wstąpić w szeregi polskiego wojska na Zachodzie. Rodzice Jerzego nigdy więcej już się nie spotkali, utrzymując jedynie listowny kontakt.

W Nienadówce młody Jerzy rozpoczął edukację, którą kontynuował w Rzeszowie i Krakowie. „On żył swoim życiem. Nie grał z nami w piłkę, nie biegał po boisku, nie rozrabiał […]. Był słabego zdrowia. Jego życiową pasją w tym czasie był teatr i literatura. Był wybitnie zdolny i przodował w przedmiotach humanistycznych” – mówił Stanisław Ziółko, kolega z licealnej klasy Grotowskiego, cytowany przez Marka Czarnotę w książce „Grotowskich ślady rzeszowskie” (2009).

W 1951 r. podjął studia aktorskie w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej, następnie zaś podyplomowe studia reżyserskie w Gosudarstwiennym Institutie Tieatralnogo Iskusstwa im. A. W. Łunaczarskiego (Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej) w Moskwie. W 1956 r. zaczął studiować reżyserię również w krakowskiej szkole teatralnej. Debiutował na deskach krakowskiego Starego Teatru już w 1957 r., reżyserując „Krzesła” Eugene’a Ionesco. Dwa lata później został kierownikiem opolskiego Teatru 13 Rzędów. W 1965 r. z powodu likwidacji placówki przeniósł się ze swoim zespołem do Wrocławia, tworząc wraz z Ludwikiem Flaszenem Teatr Laboratorium.

„W Opolu Grotowski stworzył eksperymentalny teatr studyjny, którego celem miała być intensywna praca nad poszukiwaniem metod całościowego i organicznego rozwoju psychofizycznego wiodącego do osiągnięcia pełni aktorskich i ludzkich możliwości, a także głęboka przebudowa sztuki teatru jako spotkania aktorów i widzów osiągającego intensywność i skuteczność podobną do rytualnej, ale poza kontekstem religijnym. Etapy tych poszukiwań wyznaczały kolejne spektakle reżyserowane przez Grotowskiego, powstałe do scenariuszy tworzonych przez niego na podstawie wybranych tekstów literackich” – czytamy w Encyklopedii Teatru Polskiego.

W swoim pierwszym okresie wystawił takie spektakle, jak: „Orfeusz” wg Jeana Cocteau (1959), „Kain” wg George’a Gordona Byrona (1960) czy „Siankuntala” wg Kalidasy (1960). Później zmierzył się z tradycją polskiego teatru romantycznego, inscenizując własne wersje „Dziadów” Mickiewicza (1961), „Kordiana” Słowackiego (1962) oraz „Akropolis” Wyspiańskiego (1962). Szczególnie istotne stało się to ostatnie przedstawienie, bowiem było pierwszą realizacją tzw. idei teatru ubogiego, którą Grotowski nadal rozwijał i opisał trzy lata później w manifeście „Ku teatrowi ubogiemu”.

W kolejnych latach Grotowski wystawił takie tytuły, jak „Książę Niezłomny” wg parafrazy dramatu Pedra Calderóna de la Barki autorstwa Słowackiego. W roli tytułowej wystąpił Ryszard Cieślak. Zaproszony kilka lat wcześniej do współpracy aktor uchodził za ulubieńca artysty. „Rola Grotowskiego polegała na bardzo powolnym czekaniu na to, co my zaproponujemy. Nie mówił jako pierwszy, jak mamy grać. Zostawiał nam wolną rękę. Czasem akceptował naszą grę dopiero po ośmiu godzinach bezustannych prób” – wspominał Cieślak na antenie Polskiego Radia w roku 1980.

W 1969 r. Grotowski pokazał swoją bodaj najważniejszą i jednocześnie ostatnią inscenizację „Apocalypsis cum figuris” – opowiadającą o powrocie Chrystusa, który zostaje przez ludzi brutalnie odrzucony. Spektakl uznaje się za pełną realizację idei teatru ubogiego i jedno z największych dokonań reżyserskich w historii polskiego teatru. Tak brzmiały ostatnie zdania słynnego opisu „Apocalypsis…” pozostawionego przez Konstantego Puzynę: „Ludzie wolno podnoszą się z ławek. Idą przez parkiet schlapany stearyną, przez drobne kałuże wody, przez rozsypane grudki chleba. Nie rozmawiają, nie dyskutują, nie dowcipkują. Milczą. Jak gdyby to nie był teatr, który jutro odegra tę samą opowieść. Jak gdyby tutaj, w tej małej, czarnej sali tym razem naprawdę coś się stało”.

Rok później będący u szczytu sławy reżyser rezygnuje z dalszej twórczości teatralnej, rozpoczynając w Brzezince koło Oleśnicy prace nazwane „parateatrem”, by następnie w kolejnych latach rozpocząć indywidualne poszukiwania badawczo-artystyczne nad tradycjami rytualnymi, czyli tzw. Teatr Źródeł, którego początki wiązały się z podróżami Grotowskiego. „Sztuka jest pewnym rodzajem pragnienia, próbą przejścia poprzez mur, a tym, co możemy uzyskać, jest świadomość, czym jest ten mur; to jedyna rzecz, jakiej można się dowiedzieć” – mówił reżyser. „Nie tworzę żadnego teoretycznego systemu, nie interesuje mnie to. […] Mówię ciągle o procesie poszukiwania” – wyjaśniał.

W 1982 r. opuścił Polskę, podróżując przez Włochy, Haiti i USA. W tym czasie rozwijał ideę „Teatru Źródeł”, która zaowocowała tzw. Dramatem Obiektywnym – polegającym na odnalezieniu w udramatyzowanych technikach rytualnych elementów obiektywnych, uniwersalnych. Trzy lata później Grotowski wrócił do Europy i osiadł we Włoszech w toskańskiej Pontederze, gdzie założył „Workcenter of Jerzy Grotowski – Centro di Lavoro di Jerzy Grotowski”. Blisko współpracował wówczas z amerykańskim aktorem i reżyserem Thomasem Richardsem, który stał się jego uczniem i kontynuatorem idei. Ostatni etap życia Grotowskiego to opracowywane wspólnie z Richardsem dzieło zatytułowane „Akcja”, czyli opus performatywne, nieprzeznaczone do przedstawiania na scenie, traktujące sztukę jako wehikuł, który nie potrzebuje widza, bowiem odbiorcą jest sam działający.

W 1997 r. reżyser został profesorem na specjalnie dla niego otwartej katedrze antropologii teatralnej w College de France. Niecałe dwa lata potem, 14 stycznia 1999 r., zmarł w swoim włoskim mieszkaniu. (PAP)

 

fot. pixabay.com

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz ciekawy film lub zdjęcie z okolicy? A może chcesz wyrazić swoją opinię na temat bieżących spraw? ZGŁOŚ TEMAT TUTAJ
Tagi:

Zobacz także

E. Leniart: Nawrocki jest na dobrej drodze do zwycięstwa

E. Leniart: Nawrocki jest na dobrej drodze do zwycięstwa

7 kwietnia 2025
3. edycja przemyskiego „Biegu z jajem” [FOTO]

3. edycja przemyskiego „Biegu z jajem” [FOTO]

6 kwietnia 2025
Jarmark Wielkanocny w Rzeszowie. Będzie mnóstwo atrakcji [FOTO]

Jarmark Wielkanocny w Rzeszowie. Będzie mnóstwo atrakcji [FOTO]

6 kwietnia 2025
Fot. ilustracyjne

Nie żyje Zofia Olejko. Miała 90 lat

31 marca 2025
Następny
Muzyczna Scena Letnia w Przemyślu

Muzyczna Scena Letnia w Przemyślu

Radio Biwak 11.08 – altana Polskiego Radia Rzeszów (zdjęcia)

Radio Biwak 11.08 - altana Polskiego Radia Rzeszów (zdjęcia)

Jakie będą tegoroczne żniwa? Rozmowa ze Stanisławem Bartmanem

Jakie będą tegoroczne żniwa? Rozmowa ze Stanisławem Bartmanem

NAJNOWSZE

Najstarszemu maturzyście w kraju wręczono Honorowe Świadectwo Dojrzałości

Najstarszemu maturzyście w kraju wręczono Honorowe Świadectwo Dojrzałości

9 minut temu

IPN potępił G. Brauna za negowanie holocaustu

23 minuty temu

Nowe rozwiązania parkingowe nad Jeziorem Tarnobrzeskim oraz inwestycje miejskie

1 godzinę temu

Zatrzymano chińskich szpiegów. Chcieli wykraść tajne technologie ukraińskiej rakiety Neptun

2 godziny temu

Koniec misji norweskich żołnierzy w Jasionce

2 godziny temu

Zdjęcia do filmu „Lalka” rozpoczną się 22 lipca

2 godziny temu

Utrudnienia przy Hali Podpromie. Przez 3 dni parking wyłączony z użytkowania

3 godziny temu

Żołnierze WOT pomogą usuwać skutki nawałnicy

3 godziny temu
Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz temat, który warto poruszyć?
ZGŁOŚ TEMAT
W cyfrowym świecie
Na ludową nutę
Rzeszowskie organizacje pozarządowe
Forum rolnika
a2
a5

WIADOMOŚCI

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

MUZYKA

Wiadomości muzyczne
Listy przebojów

SPORT

Piłka nożna
Siatkówka
Piłka ręczne
Koszykówka
Tenis stołowy

PARTNERZY

Audytorium17

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Kontakt
Polityka prywatności

© 2024 Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacji

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • POGODA
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej