12 października mija termin składania wniosków o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania w wyborach parlamentarnych. Dotyczy to osób, które w dniu wyborów będą przebywać poza miejscem stałego zameldowania. Zaświadczenia wydają urzędy miast i gmin, i tam należy złożyć wniosek.
Z takim dokumentem można głosować w dowolnym, wybranym przez siebie miejscu w kraju lub za granicą. Zaświadczenia nie można zgubić, ponieważ nie wydaje się duplikatów. W takim przypadku wyborca nie będzie mógł głosować w miejscu zameldowania, bowiem został skreślony ze spisu wyborców.
Osoby, które czasowo zamieszkują w danej miejscowości, ale nie są tam zameldowane na pobyt stały, mogą też złożyć wniosek w urzędzie gminy o ujęcie ich w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców. Wtedy będą mogły głosować w miejscu czasowego pobytu.
Tekst: Dariusz Kapała, fot. unsplash