Prawie stu ekspertów reprezentujących największe ośrodki akademickie z kraju i zagranicy dyskutuje o edukacji dzieci na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Trwa dwudniowa konferencja Child Reaserch end Education Congres, podczas której naukowcy, pedagodzy i nauczyciele rozmawiają o edukacji formalnej i nieformalnej w Polsce i na świecie, psychologicznych aspektach funkcjonowania dziecka w zmieniającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej oraz problemach w systemie edukacji.
Prof. dr Idesbald Nicaise z Katolickiego Uniwersytetu Lowańskiego w Belgii zwrócił uwagę na nierówności związane z segregacją uczniów.
Istnieje segregacja akademicka i społeczna. Akademicka dzieli uczniów na grupy, są traktowani w różny sposób w zależności od wyników w nauce. Segregacja społeczna z kolei oznacza, że uczniowie są dzieleni na grupy i traktowani odmiennie ze względu na ich pochodzenie społeczno-ekonomiczne lub kulturowe.
Jak wyjaśniał prof. dr Idesbald Nicaise – W większości przypadków segregacja społeczna jest niezamierzona. Jednak jest silnie skorelowana z segregacją akademicką, ponieważ osiągniecia w nauce są powiązane z pochodzeniem społecznym.”
Jak powiedziała nam kierownik projektu, dr Mariola Kinal, rozmowa na temat edukacji dzieci jest niezwykle istotna.
Okres przedszkolny i wczesnoszkolny to czas, kiedy kształtujemy nastawienie dzieci do nauki. Kreujemy w nich wyobrażenie o tym, jak powinna wyglądać edukacja, czy jest ona przyjemna, oraz uczymy dzieci, aby brały odpowiedzialność za swój rozwój edukacyjny. Choć może to brzmieć nieco dziwnie w kontekście tak młodych dzieci, to właśnie w tym okresie kształtujemy ich podejście do obowiązków, jakim jest nauka.
W piątek drugi dzień konferencji. Uczestnictwo w obradach jest bezpłatne, a organizatorzy zapewniają też transmisję na specjalnie utworzonym kanale YouTube oraz poprzez aplikację MS Teams.
Szczegółowe informacje, w tym program, znajdą państwo na stronie internetowej childresearchcongress.pl.
Relacja: Łukasz Wacławek.
Tekst i fot.: Łukasz Wacławek