wtorek, 15 lipca 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Wiadomości > UOKiK wszczął postępowanie wobec sześciu banków

UOKiK wszczął postępowanie wobec sześciu banków

14 lutego 2024 - 11:36
- Wiadomości
Czas czytania: 3 min.
A A
UOKiK wszczął postępowanie wobec sześciu banków

Fot. pixabay.com

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na EmailUdostępnij na WhatsApp

UOKiK wszczął postępowania wobec Alior Banku, Banku Handlowego, Banku Ochrony Środowiska, Pekao SA, PKO BP, Plus Banku – poinformował w środę urząd. Dodano, że zarzuty dotyczą reakcji banków w sytuacji zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji.

Podkreślono, że zgodnie z prawem banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wyjątkiem są dwie sytuacje: zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta, o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.

Jak poinformował prezes UOKiK Tomasz Chróstny, banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom.

Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd. Nasze działania dotyczą już łącznie 15 banków. Przypominam, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów możemy nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. obrotu

– podkreślił prezes UOKiK.

Poinformowano, że do nieautoryzowanych transakcji najczęściej dochodzi wskutek cyberataków, np. wyłudzenia przez oszustów haseł do bankowości elektronicznej i mobilnej, kodów do autoryzacji przelewów, danych z karty. Jak wyjaśniono w tym celu oszuści podszywają się pod pracowników banków, namawiając do instalowania oprogramowania, które rzekomo ma uratować środki konsumentów, a w rzeczywistości przechwytują dane do wykonania przelewu. Często też wykorzystują portale sprzedażowe, przesyłając kupującemu linki kierujące do fałszywych stron internetowych rzekomo w celu wykonania płatności, podczas gdy w rzeczywistości przechwytują dane do logowania do bankowości internetowej. W wyniku nieuczciwych działań konsument traci pieniądze.

Z analizy UOKiK wynika, że banki nie oddają w ogóle skradzionych pieniędzy lub nie robią tego w terminie (Bank Handlowy, Bank Ochrony Środowiska, Pekao SA, Plus Bank). Dwa z nich (Alior Bank, PKO BP) wprowadziły tzw. „zwrot warunkowy” – oddają pieniądze na czas rozpatrywania reklamacji, a jeśli po analizie sprawy stwierdzają, że odpowiedzialność ponosi konsument, w konsekwencji automatycznie pobierają zwróconą wcześniej kwotę z rachunku konsumenta. Jak zaznaczył UOKiK, PKO BP w odpowiedzi na reklamacje konsumentów odpisuje w taki sposób, że konsument może nie zorientować się, z jakiego powodu bank odmownie rozpatrzył jego reklamację oraz nie przedstawia dowodów, które świadczyłyby o tym, że wina leży po stronie klienta

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, bank w terminie D+1, tj. do końca kolejnego dnia roboczego po zgłoszeniu nieautoryzowanej transakcji powinien zwrócić konsumentowi skradzioną kwotę. Jeśli jednak stwierdzi, że konsument przez rażące zaniedbanie przyczynił się do wykonania transakcji nieautoryzowanej, może żądać, aby ten oddał wcześniej zwrócone przez bank pieniądze.

Zaznaczono również, że banki odrzucają reklamacje klientów z tytułu nieautoryzowanej transakcji, powołując się na to, że w systemie podane zostały dane niezbędne do zrealizowania przelewu, czyli transakcja została – w ich mniemaniu – prawidłowo uwierzytelniona. Natomiast nie biorą pod uwagę, że transakcję mógł wykonać ktoś inny bez zgody i wiedzy konsumenta. W rezultacie wiele osób może rezygnować z dochodzenia swoich praw.

Podkreślono, że Alior Bank oraz Plus Bank mogą wprowadzać w błąd ograniczając liczbę reklamacji, które może złożyć konsument (maks. 15) i skracając czas na zgłaszanie roszczeń do 120 dni od wystąpienia zdarzenia. Prawo nie limituje ilości reklamacji, a czas na zgłaszanie roszczeń wynosi 13 miesięcy

Obowiązek banku nie kończy się na wykazaniu prawidłowości uwierzytelnienia przy wykonywaniu transakcji. Istotne jest zapewnienie przez instytucje finansowe takich środków bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Transakcja jest autoryzowana jedynie wtedy, gdy jej uwierzytelnienie nastąpiło za wiedzą i zgodą konsumenta. Liczymy na to, iż sektor dostosuje swoje działania do obowiązującego od lat prawa, z korzyścią dla konsumentów

– podkreślił prezes UOKiK. (PAP)

Fot. pixabay.com

 

 

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Google News!
Tagi: PŚiL

Zobacz także

40 lat temu odbył się Live Aid. Najbardziej udany koncert charytatywny w historii

40 lat temu odbył się Live Aid. Najbardziej udany koncert charytatywny w historii

13 lipca 2025
Za kąpiel w tatrzańskich jeziorach grozi surowa grzywna

Za kąpiel w tatrzańskich jeziorach grozi surowa grzywna

13 lipca 2025
Sławosz Uznański-Wiśniewski kończy swój pobyt na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Sławosz Uznański-Wiśniewski kończy swój pobyt na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

13 lipca 2025
Woda w kąpieliskach nad Bałtykiem już zdatna do kąpieli

Woda w kąpieliskach nad Bałtykiem już zdatna do kąpieli

13 lipca 2025
Następny
Tarnobrzeski samorząd podsumował działania na rzecz osób starszych

Tarnobrzeski samorząd podsumował działania na rzecz osób starszych

W Sędziszowie Małopolskim startuje Formacja Wokalna dla Dzieci i Młodzieży

W Sędziszowie Małopolskim startuje Formacja Wokalna dla Dzieci i Młodzieży

Od 15 lutego można rozliczać się z fiskusem

Od 15 lutego można rozliczać się z fiskusem

NAJNOWSZE

Wypadek w gminie Bircza. 21-latek stracił rękę

Wypadek na DK9 w Komorowie – możliwe utrudnienia w kierunku Rzeszowa

4 godziny temu

Tymczasowe kontrole graniczne z Niemcami i Litwą: pierwszy tydzień bez zakłóceń

5 godzin temu

Krosno: Twórcze wtorki dla młodzieży z niepełnosprawnością – taniec, gotowanie i rękodzieło

6 godzin temu

Dębicka biblioteka z dofinansowaniem na projekt o gen. Borze-Komorowskim

7 godzin temu

Ukradł 170 tys. zł po remoncie mieszkania. Dwójka podejrzanych ze Stalowej Woli usłyszała zarzuty

7 godzin temu

Prokuratura bada finansowanie konferencji CPAC w Jasionce. Śledztwo ws. władz Podkarpacia

8 godzin temu

Rzeszów: Wakacyjne remonty w szkołach i przedszkolach za ponad 4 mln zł

8 godzin temu

Trzy niedźwiedzie w Cisnej zagrożone odstrzałem – brak formalnych rozmów o relokacji

8 godzin temu
Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz temat, który warto poruszyć?
ZGŁOŚ TEMAT
W cyfrowym świecie
Na ludową nutę
a5
Rzeszowskie organizacje pozarządowe
a2
Forum rolnika

WIADOMOŚCI

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

MUZYKA

Wiadomości muzyczne
Listy przebojów

SPORT

Piłka nożna
Siatkówka
Piłka ręczne
Koszykówka
Tenis stołowy

PARTNERZY

Audytorium17

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Kontakt
Polityka prywatności

© 2024 Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacji

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • POGODA
  • MUZYKA
  • SPORT
  • PODCASTY
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej