Na Podkarpaciu trwają prace na pięciu odcinkach drogi ekspresowej S19 o łącznej długości ponad 56 kilometrów. Wykonawcy nie zrobili sobie zimowej przerwy, korzystali ze sprzyjającej aury, by nie tracić cennego czasu. Efekty ich pracy są już widoczne gołym okiem. Z lotu ptaka widać konstrukcje estakad i powstającą infrastrukturę drogową.
Rzeszów Południe – Babica (10,3 km)
Mimo zimy, na tym wymagającym odcinku prace trwały niemal bez przerwy. Prowadzono roboty brukarskie, montowano bariery drogowe i umacniano rowy. W branży mostowej kontynuowano wyposażanie obiektów, w tym estakad, gdzie montowano elementy techniczne i wykonywano sprężenia. Na estakadzie ES-9 w Lutoryżu zakończono prace nad ustrojem nośnym, a TBM Karpatka wciąż drąży tunel pod Grochowiczną – obecnie wykonano 738 metrów jednej z nitek.
Babica – Jawornik (11,6 km)
Tu również zimowa pauza nie zahamowała tempa. Wykonawca intensywnie pracował przy robotach ziemnych i żelbetowych, a także przy estakadach, z których ES-26 ma szansę stać się najwyższą w Polsce. Powstają też ekrany akustyczne, trwa betonowanie ustrojów nośnych, a prace toczą się równolegle na wszystkich obiektach inżynierskich.
Krosno – Miejsce Piastowe (10,3 km)
Ten odcinek jest jednym z najbardziej zaawansowanych. Roboty ziemne są już niemal zakończone, podobnie jak instalacje wodociągowe, gazowe i kanalizacyjne. Na wielu obiektach inżynierskich trwają prace wykończeniowe. Widać już chodniki, ścieżki rowerowe, a część zbiorników retencyjnych jest gotowa.
Miejsce Piastowe – Dukla (10,1 km)
Na tym górskim fragmencie trasy kontynuowano prace przy węźle Dukla oraz głównej trasie. Betonowane były elementy mostowe, a także prowadzono roboty ziemne i odwodnieniowe. Wkrótce rozpoczną się intensywne prace nad układaniem warstw nawierzchni z MMA oraz montaż barier ochronnych.
Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (13,8 km)
Mimo przerwy zimowej wykonano tu wiele kluczowych robót ziemnych, odwodnieniowych i podbudowy nawierzchni. Trwa budowa i przebudowa aż 20 obiektów inżynierskich. Najbardziej zaawansowane są prace przy przejściach dla zwierząt – niektóre są już wykonane w 75 proc.
Oprac. MP, fot. GDDKiA oddział w Rzeszowie