czwartek, 18 grudnia 2025
+48 17 222 22 22  
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów
  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • KALENDARZ WYDARZEŃ
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
SŁUCHAJ
ZOBACZ
Polskie Radio Rzeszów

Polskie Radio Rzeszów > Kraj i świat > Na Wielkanoc Polacy wydadzą średnio 941 zł. Więcej osób spędzi święta w pracy

Na Wielkanoc Polacy wydadzą średnio 941 zł. Więcej osób spędzi święta w pracy

Dorota WilkDorota Wilk
14 kwietnia 2025 - 07:53
Kraj i świat
Czas czytania: 3 min.
A A
Na Wielkanoc Polacy wydadzą średnio 941 zł. Więcej osób spędzi święta w pracy

Fot. ilustracyjne

Udostępnij na FacebookUdostępnij na XWyślij na WhatsApp

Średnio 941 zł wydadzą Polacy na organizację tegorocznej Wielkanocy – wynika z badania IBRiS dla PAP. Chociaż więcej osób deklaruje, że spędzi te święta z rodziną, częściej niż rok temu będziemy w tym czasie pracować.

W tym artykule

  • Wielkanoc w gronie rodziny i na świeżym powietrzu
  • Mniej leniwego wypoczynku, więcej pracy w święta
  • Tradycja zyskuje na znaczeniu
  • Wielkanocne menu. Żurek nadal na czele potraw
  • Co wpływa na nasze decyzje zakupowe?

Wielkanoc w gronie rodziny i na świeżym powietrzu

Nadchodzącą Wielkanoc z rodziną zamierza spędzić 81,5 proc. respondentów – o 10,7 pp więcej niż rok temu – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP). Na aktywnie spędzone święta, np. na rowerze czy spacerze, wskazało 40,8 proc. badanych – o 14 pp. więcej w ujęciu rocznym. Więcej też osób zamierza uczestniczyć w uroczystościach religijnych i modlitwie – 29,6 proc., o 5,8 pp więcej.

Mniej leniwego wypoczynku, więcej pracy w święta

Wśród ankietowanych znaleźli się też i ci, którzy w czasie świąt planują oglądać filmy i seriale, choć ich liczba w ciągu roku spadła o 14,1 pp, z 36,4 proc. do 22,3 proc. Na leniwe święta liczy 20,4 proc. Polaków – o 6,4 pp mniej wobec poprzedniego roku. Chociaż nieliczni uczestnicy badania (5,8 proc.) przyznali, że Wielkanoc spędzą w pracy lub na nauce, ma być ich o 1 pp więcej. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1 proc. – to wzrost o 0,2 pp w ujęciu rocznym.

Tradycja zyskuje na znaczeniu

Coraz więcej Polaków deklaruje podtrzymywanie świątecznych tradycji. W tym roku 73,8 proc. osób zamierza iść do kościoła ze święconką – to wzrost o 7,7 pp w ujęciu rocznym. Pisanki chce zdobić 59,8 proc. ankietowanych – o 1,2 pp więcej, a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3 proc. – o 5,2 pp więcej. W Wielki Piątek post chce zachować 56,4 proc. osób – o 10,6 pp więcej niż w 2024 roku.

W porannej mszy rezurekcyjnej swoje uczestnictwo deklaruje 38,7 proc. ankietowanych, czyli o 13,5 więcej rdr. Prezenty dla dzieci szykuje 44,2 proc. badanych – to wzrost o 6,3 proc. rdr.

Wielkanocne menu. Żurek nadal na czele potraw

Wśród potraw, które pojawią się na świątecznym stole, najchętniej sięgniemy po żurek (28,1 proc., wzrost o 8,3 pp w ujęciu rocznym), jaja w majonezie (15,7 proc. – spadek wobec ubiegłego roku o 1,6 pp), białą kiełbasę (10,9 proc., spadek o 1,9 pp). Co dziesiąta osoba (10,2 proc.) ma chęć na biały barszcz (wzrost o 0,9 pp), 7,9 proc. na jaja faszerowane (wzrost o 0,2 pp), a 7,5 proc. – sałatkę jarzynową – o 7,4 pp mniej.

Więcej ankietowanych w tym roku skosztuje mazurka (6,4 proc., wzrost o 0,8 pp), a mniej – lukrowanej baby (2,9 proc., spadek o 2,3 pp).

Co wpływa na nasze decyzje zakupowe?

IBRiS zapytał Polaków również o to, co wpływa na ich decyzje zakupowe. Okazało się, że dla 63,3 proc. osób najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia; dla 41,3 proc. istotne są promocje i obniżki cen, a 40,4 proc. wskazało na patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów. Rzadziej ankietowani wymieniali ekologię (12,3 proc.), polecenia bliskich (13,9 proc.) oraz wpływ influencerów (5,7 proc.).

„Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt” – zwrócił uwagę Kamil Smogorzewski z IBRiS, cytowany w informacji opisującej wyniki badania. Jednocześnie – jak dodał – widać dużą świadomość konsumencką, czyli przywiązanie do jakości, pochodzenia produktów i wcześniejszych doświadczeń wyprzedza wpływ reklamy czy mediów społecznościowych. „Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym” – wskazał Smogorzewski.

(PAP)

 

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz ciekawy film lub zdjęcie z okolicy? A może chcesz wyrazić swoją opinię na temat bieżących spraw? ZGŁOŚ TEMAT TUTAJ
Tagi: PŚiLkościółpostpotrawyreligiatradycjawielkanoczakupyświęconkaświętażurek

Zobacz także

Rzeszów i Mielec zapraszają na miejskie wigilie - Polskie Radio Rzeszów

Rzeszów i Mielec zapraszają na miejskie wigilie

18 grudnia 2025
„Choinka dla życia” na Podkarpaciu. Dawcy krwi otrzymają żywe drzewka przed świętami

„Choinka dla życia” na Podkarpaciu. Dawcy krwi otrzymają żywe drzewka przed świętami

16 grudnia 2025
Wsparcie dla chorych w święta – jak dbać o bliskich i siebie

Wsparcie dla chorych w święta – jak dbać o bliskich i siebie

15 grudnia 2025
Otwarto największą żywą szopkę w Europie, bierze w niej udział ponad 800 osób

Otwarto największą żywą szopkę w Europie, bierze w niej udział ponad 800 osób

15 grudnia 2025
Następny
Pięć śmiertelnych ofiar pożaru w Pszowie, z płonącego budynku ewakuowano 12 osób

Pięć śmiertelnych ofiar pożaru w Pszowie, z płonącego budynku ewakuowano 12 osób

СКРИНЯ 13.04

СКРИНЯ 13.04

Fot. B. Szczypta

Bibliotekarki z Rzeszowa na Międzynarodowych Targach Książki dla Dzieci w Bolonii

Byłeś świadkiem ważnego wydarzenia? Masz temat, który warto poruszyć?
ZGŁOŚ TEMAT
W cyfrowym świecie
Rozmowy o nauce
Plebiscyt „Werbel 2025”

MASZ TEMAT DO PORUSZENIA?

Zadzwoń: tel. +48 17 222 22 22

Napisz: antena@radio.rzeszow.pl

POLSKIE RADIO RZESZÓW

Kontakt
Kampanie społeczne
Patronaty
Regulaminy
Polityka prywatności

LOKALNIE

Rzeszów
Przemyśl
Stalowa Wola
Tarnobrzeg
Region

RADIO

Częstotliwości
Strefa audio
Zobacz co graliśmy
Koncerty
Wydarzenia

PARTNERZY: Audytorium17

Copyright © 2025Polskie Radio Rzeszów S.A. w likwidacj. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Więcej informacji na temat plików cookie, których używamy, oraz możliwości ich wyłączenia znajdziesz w ustawieniach.

  • WIADOMOŚCI
    • RZESZÓW
    • KROSNO
    • PRZEMYŚL
    • STALOWA WOLA
    • TARNOBRZEG
    • REGION
    • KRAJ I ŚWIAT
  • MUZYKA
    • KONCERTY
    • LISTA PRZEBOJÓW RADIA RZESZÓW
    • PODKARPACKA SCENA PRZEBOJÓW
    • CO BYŁO GRANE
  • SPORT
  • STREFA AUDIO
  • WYDARZENIA
  • RADIO
    • PROGRAM
    • O NAS
    • LUDZIE RADIA
    • REKLAMA I MARKETING
    • KAMPANIE SPOŁECZNE
    • PATRONAT
    • KONTAKT
Brak
Pokaż więcej
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Analityka

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności