Do wojewody podkarpackiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczący drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla – Barwinek (granica państwa)
– poinformowała rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus. Podkreśliła, że uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy drogi, która będzie częścią szlaku Via Carpatia. Rarus przypomniała również, że inwestycję zrealizuje firma Polaqua, a wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł.
Nowa trasa będzie ponad 18-kilometrową dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach, z zatokami awaryjnymi. Zgodnie z podpisaną umową, wszystkie prace powinny zostać ukończone w II kwartale 2027 r.
– podkreśliła rzeczniczka oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Zgodnie z podpisaną już umową, wykonawca opracował dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID, która określi granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.
Jak zaznaczyła Rarus, postępowanie administracyjne w tej sprawie będzie prowadził wojewoda podkarpacki.
Powołani przez wojewodę niezależni biegli, rzeczoznawcy majątkowi, oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowanie za przejęte nieruchomości
– stwierdziła.
Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. W ocenie Rarus, powinno to nastąpić w połowie przyszłego roku.
Trasa między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą droga krajową nr 19. Wybudowanych zostanie również 15 estakad, najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 30 m. Powstanie również dziewięć mostów, cztery wiadukty drogowe, sześć przejść dla zwierząt.
Jak podała Rarus, specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. Przypomniała, że GDDKiA podpisała z CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) umowę (Grant Agreement) na dofinansowanie tego odcinka w ramach instrumentu Łącząc Europę.
Odcinek ten będzie częścią szlaku Via Carpatia – kluczowego korytarza łączącego Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. (PAP)
Fot. GDDKiA oddział w Rzeszowie